“Škola za otkrivanje glasa”: metoda pjevanja i terapija pjevanjem
Valborg Werbeck-Svärdström je u svoje doba bila poznata sopranistica, a u 25. godini izgubila je glas zbog pogrešne tehnike pjevanja koja je u konačnici dovela do paralize glasnica. Već ranije je osjetila da vježbe koje je učila na glazbenoj akademiji izazivaju previše napora.Shvativši da joj niti jedan dotadašnji sustav vježbi glasa ne odgovara, krenula je u potragu za svojim vlastitim. Ubrzo se oporavila i vratila pod svjetla pozornice, a nekoliko godina kasnije utemeljila je “Školu za otkrivanje glasa” u kojoj je podučavala novu metodu pjevanja. Na tom putu pridružio joj je i utemeljitelj antropozofije, dr. Rudolf Steiner, kojemu je misterij glazbe bio dobro poznat te ga je često spominjao u svojim govorima: “Što je sada tamo u duhovnim svjetovima? O tome sam često govorio. Glazba sfera je stvarnost. Čim dođemo u duhovni svijet mi smo u svijetu koji potpuno živi u zvuku, u melodiji i harmoniji.” Stoga ne čudi što je njihova višegodišnja suradnja bila uspješna i plodna, a s vremenom se razvila i terapijska primjena ove metode.
Raspored tečajeva 2016.
♦ Rijeka, O.Š. Gornja Vežica, (05-06.02.) Možete se prijaviti ovdje info@orpheus.hr |
Metoda pjevanja
Kao što se različite vrste biljaka nastaju iz susreta arhetipa biljke s tlom, tako se i ljudski glasovi stvaraju u susretu arhetipa glasa sa svojim zemaljskim nosiocem – ljudskom tjelesnošću. Jedna od osnovnih pogreški koje prevladavaju u mnogim tehnikama za školovanje glasa jest što se glas poima kao proizvod visoko organizirane materije, odnosno kao stvar.
Međutim, visoko organizirana materija nije ona koja stvara glas već se glas (po svojoj prirodi nematerijalan), manifestira preko nje. Nevidljivi unutrašnji impuls, prolazeći kroz tjelesnost omogućuje nam da otkrijemo efekte koji ne bi nastali od tjelesnosti same.
U Školi za otkrivanje glasa” pjevanje se ne promatra kao rezultat pojedinih organa ili dijelova tijela, već kao izraz cjelokupnog čovjekova bića. Glas, međutim, može biti “zatočen” zbog fizioloških i drugih prepreka. Kod ove metode pjevanja takve se prepreke nastoje otkloniti da bi se ono sto je nazočno u svakom čovjeku otkrilo.
“Ovdje nailazimo na glavnu pogrešku u današnjem poučavanju pjevanja: ljudski glas ne treba trenirati, on je već tu, završen i savršen kao cjelina. Ono na što glas čeka jest oslobađanje. Trebamo govoriti o oslobađanju glasa ili, još točnije, o otkrivanju glasa a ne o treniranju glasa. Sav rad, sva nastojanja u/prema onome što se naziva školovanje glasa u osnovi je ništa drugo do oslobađanje glasa, odstranjivanje smetnji/zapreka koje ne dopuštaju da glas zazvuči u svojoj punini.” govorila je Werbeck.
Sve što učitelj pjevanja ili pjevač može napraviti jest stvoriti uvjete u kojima se glas može pojaviti. Ljepota tona ovisi o tome koliko netko uspije od svoga tijela napraviti instrument propusan za zvuk. Tonovi će zvučati lijepo kad ništa u tijelu ne sprečava zvuk da protječe nesmetano. Tonovi će zvučati loše kad tijelo “zadržava/drži” zvuk, kad je zvuk “uhvaćen” u svom protjecanju.
Iako je “Škola za otkrivanje glasa” uglavnom usmjerena na umjetnički i pedagoški rad, potpunija slika o njoj stječe uzimanjem u obzir i perspektive koju pruža terapijskom primjenom.
Terapija pjevanjem
Pjevanje je oduvijek bilo izvor radosti, spona između ljudi, društvo pri radu, snažna ozdravljujuća snaga i ravnoteža za čovjeka. Kada sjedinimo naše glasove u pjesmi, mi produbljujemo veze s našim bližnjima i sa samim sobom.
“Glazbena je aktivnost povezana sa svim oživljujućim snagama u ljudskom organizmu: ona se spaja s tjelesnim sokovima koji oživljuju cijelog čovjeka. On tako dolazi u jedinstvo sa zvukom koji protječe.” Dr. Rudolf Steiner.
U “Školi za otkrivanje glasa” pjevanje se ne promatra kao rezultat pojedinih organa ili dijelova tijela, već kao izraz cjelokupna čovjekova bića. Glas, međutim, može biti “zatočen” zbog fizioloških i drugih prepreka. Kod ove metode pjevanja takve se prepreke nastoje otkloniti da bi se ono sto je skriveno u svakom glasu razvilo. Zbog toga ova metoda pjevanja nema samo pozitivan umjetnički već ima i ozdravljujući, terapijski utjecaj. Ljudi postanu svjesni da je muzikalnost u njima i da je oni sami mogu dalje razvijati.
Često se pokaže izvanredno velik napredak u pjevanju. Ljudi koji nisu bili posebno skloni pjevanju i koji su se smatrali “izrazito nedarovitima” otkriju skrivene sposobnosti. Iz čega proiziđe radost pri pjevanju i duševne prepreke budu prevladane. Velik broj ljudi koji pati od kompleksa manje vrijednosti i drugih psiholoških smetnji, mogao bi ih se osloboditi ako bi se te skrivene, nerazvijene ili čak zakržljale umjetničke sposobnosti kultivirale na pravilan način.
Djeci koja pate od slušnih ili govornih smetnji samo pjevanje u zboru imalo bi terapijski učinak. Jer oni bi bili dio zvučnog organizma i otkrili bi svoj glas kroz imitaciju. Pjevanje u zboru čini ne samo da dijete bolje čuje nego ga uči slušati. Znati slušati drugog čovjeka velik je korak u društvenom prilagođavanju.
Uz očitu psihološku pomoć terapija pjevanjem po metodi „Škole za otkrivanje glasa” ide mnogo dublje. Vježbe su sastavljene od suglasnika (koji su povezani s različitim dijelovima tijela) i samoglasnika (koji utječu na organe) pridodanih glazbenim elementima (ton, ritam, melodija, ljestvice, intervali) da bi se poboljšali ili čak riješili neki fiziološki problemi. Vježbe terapijski djeluju na laringealne organe i pomažu kod određenih dišnih poremećaja. Zadovoljavajući su rezultati postignuti kod mucanja i tepanja, u slučajevima astme, lošeg čujenja, plitkog disanja, slabe cirkulacije, probavnih problema, u slučajevima nervoze, migrene, poremećaja spavanja, anksioznosti itd.
Terapija pjevanjem može postići uspjeh i u radu s ljudima s posebnim potrebama: u uspostavi kontakta s osobama koje su ranije bile okarakterizirane kao nekooperativne ili nekomunikativne; u umirivanju i preusmjeravanju zbunjenih i senilnih; u odvraćanju psihotičnih pacijenata od njihova destruktivnog i agresivnog ponašanja, od njihovih halucinacija i fiksnih ideja.
Prof. Baldo Mikulić
psiholog, jedini licencirani diplomirani učitelj i terapeut pjevanjem po metodi “Škole zaotkrivanje glasa” u Hrvatskoj… više.
Kontakt:
prof. Balbo Mikulić
info@orpheus.hr
Naša web adresa je www.orpheus.hr, ondje možete pronaći raspored svih seminara, a pozvani ste pridružiti se i virtualnoj zajednici na adresi https://www.facebook.com/Orpheus.Zagreb